یک سوال متداول که از دوستان و خوانندگان وبلاگم که به تازگی وارد عکاسی شده اند می گیرم این است که “چگونه می توانم با آنچه دارم عکس های خوبی بگیرم، بدون اینکه پول زیادی برای دوربین ها و لنزهای جدید خرج کنم؟”. از زمانی که دوربین‌های DSLR و بدون آینه مقرون‌به‌صرفه‌تر شدند و مردم شروع به خرید دوربین‌های پیشرفته «سطح ورودی» کردند، علاقه زیادی به عکاسی از سوی عموم مردم وجود داشت.

هنگامی که اکثر عکاسان حرفه ای تجهیزاتی را که برای ساختن تصاویری زیبا استفاده می کنند نشان می دهند، این تصور ایجاد می شود که فقط تجهیزات گران قیمت می توانند عکس های عالی تولید کنند. این یک مانع بزرگ است زیرا به سادگی درست نیست. آنچه از آنجا اتفاق می افتد، واقعاً به کیف پول خلاصه می شود و اینکه یک فرد چقدر می خواهد جدی وارد عکاسی شود – برخی شروع به خرید وسایل گران قیمت می کنند و فکر می کنند که به آنها کمک می کند عکس های خوبی بگیرند و عکاسی خود را بهبود بخشند، در حالی که برخی دیگر فقط به تلفن های خود باز می گردند. .

اگر هنوز دوربین بدون آینه یا DSLR ندارید و برای خرید آن به کمک نیاز دارید، توصیه می کنم مقاله من را در مورد نحوه خرید بهترین دوربین برای نیازهای خود بخوانید . DSLR vs Mirrorless را نیز ببینید ، به خصوص اگر دوربین دست دومی می‌خرید.

غروب میدان عجلون
NIKON D750 + 15-30mm f/2.8 @ 15mm, ISO 200, 5/1, f/16.0

همانطور که بارها گفته ام، برای تولید تصاویری زیبا، نیازی به داشتن تجهیزات گران قیمت نیست. من همیشه وقتی اولین دوربین خود را خریداری می کنند به مردم می گویم که “یک دوربین سطح پایه 90٪ شما را به آنجا می رساند”. مطمئناً تجهیزات حرفه‌ای بهتر و سریع‌تر از دنده‌های سطح پایه هستند، به همین دلیل به آن «حرفه‌ای» می‌گویند. با این حال، تمام دوربین های سطح پایه مانند نیکون Z50 تقریباً کیفیت تصویر مشابه دوربین های حرفه ای را دارند.

امروزه بزرگترین تفاوت بین دنده های سطح اولیه و حرفه ای مجموعه ای از ویژگی های پیشرفته است، نه کیفیت تصویر ناشی از سنسور دوربین. مدل‌های حرفه‌ای معمولاً بیشترین گزینه‌ها را دارند، شاترهای بادوام‌تر و نرخ فریم‌های سریع‌تری دارند، می‌توانند دما و رطوبت غیرعادی را تحمل کنند، فوکوس خودکار بهتری دارند و غیره.

تجهیزات درجه یک (مانند نیکون Z9) سطوح نویز کمتر، محدوده دینامیکی بهتر و کیفیت تصویر بالاتر را ارائه می‌کنند – همه اینها به دلیل داشتن سنسور فول فریم بزرگتر است – در حالی که دوربین‌های ارزان‌تر اغلب دارای APS-C یا micro four هستند. سوم “سنسورهای برش”. من زیاد به این نمی پردازم که “عامل برش” چیست، بنابراین اگر می خواهید در مورد آن بیشتر بخوانید، لطفاً این مقاله را بررسی کنید .

اما عوامل برش، انواع حسگرها و سایر موارد ناخواسته فنی را فراموش کنید. یک سوال از خود بپرسید: چه کسی نقاشی بهتری خواهد داشت، یک هنرمند بزرگ با قلم موی متوسط ​​یا یک تازه کار با پیشرفته ترین قلم مو روی کره زمین؟ پاسخ واضح است… دوربین فقط یک ابزار در جعبه ابزار یک عکاس است. حالا همان قلم موی پیشرفته را به هنرمند بزرگ بدهید و او حتی نقاشی های بهتری خواهد ساخت. به همین دلیل است که عکاسان حرفه‌ای بهترین تجهیزات را می‌خرند – زیرا می‌دانند چگونه بهترین استفاده را از آن ببرند.

اگر این ایده برای شما احمقانه به نظر می رسد، به ویدیویی که در مورد نحوه گرفتن عکس های خوب با هر دوربینی تهیه کرده ایم نگاهی بیندازید:

به هر حال، این مقاله درباره تجهیزات دوربین نیست. بیایید به این موضوع برویم که چگونه می‌توانید از آنچه امروز دارید استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه عکس‌های خوبی بگیرید.

فهرست مطالب

1) دوربین خود را در خانه رها نکنید

این ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما اگر دوربینتان را در خانه بگذارید چقدر خوب است؟ من بسیاری از فرصت های عکاسی عالی را از دست داده ام فقط به این دلیل که فراموش کرده ام دوربین را با خود ببرم. چه چیزی احمقانه یا منحصر به فرد باشد، همراه داشتن یک دوربین ممکن است آن لحظات نادر و یکبار در زندگی را برای شما رقم بزند.

و اگر دوربین خود را در خانه می گذارید، از تلفن خود استفاده کنید! این روزها تلفن‌ها دوربین‌های بسیار خوبی دارند و نبود تنظیمات می‌تواند به شما کمک کند بیشتر روی ترکیب بندی تمرکز کنید.

2) تعداد زیادی عکس بگیرید

هرچه بیشتر عکس بگیرید، بیشتر یاد می گیرید – به همین سادگی. از هر فرصتی برای ثبت تصاویر استفاده کنید، چه در اوایل صبح یا اواخر شب. با گرفتن عکس های زیاد، متوجه خواهید شد که چگونه از دوربین خود در شرایط نوری مختلف استفاده کنید و چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست.

در عین حال، هنگامی که تصاویر شما به خوبی ظاهر نمی شوند، شروع به تحقیق بیشتر و خواندن مقالات، کتاب ها، مجلات و انجمن های آنلاین می کنید تا راه حلی برای مشکل خود بیابید. در نهایت، شما از اشتباهات خود درس خواهید گرفت و دانش زیادی در مورد نحوه استفاده موثر از وسایل خود به دست خواهید آورد.

3) از باغ وحش های محلی، باغ های گیاه شناسی، غرفه های پروانه ها و پناهگاه های حیوانات دیدن کنید

عکاسی از حیات وحش می تواند بسیار پرهزینه و بالقوه خطرناک باشد. اگر لنز تله فوتو طولانی ندارید، می توانید برای فرصت های عالی عکس، باغ وحش یا پناهگاه حیوانات محلی خود را بررسی کنید. باغ وحش های بزرگتر با فضای باز زیاد برای عکاسی عالی هستند زیرا حصارها و دیگر اشیاء ساخته شده توسط انسان چندان قابل توجه نیستند. شما می توانید به برخی از حیوانات بسیار نزدیک شوید و لحظات عالی را ثبت کنید.

مرغ مگس خوار_آریزونا_ پناهگاه_jpolak
در باغ پرنده موزه صحرای آریزونا-سونورا گرفته شده است. NIKON D500 + 500PF @ 500mm، ISO 8000، 1/800، f/5.6

باغ های گیاه شناسی و غرفه های پروانه ها برای عکاسی ماکرو عالی هستند . می‌توانید در زمان‌های مختلف روز با گل‌ها، پروانه‌ها و سایر حشرات آزمایش کنید و نه تنها در طول این فرآیند چیزهای زیادی یاد بگیرید، بلکه تصاویر زیبایی نیز ثبت کنید. همه عاشق گل و پروانه هستند!

4) به باشگاه های عکاسی محلی و آنلاین بپیوندید و با حرفه ای ها عکس بگیرید

باشگاه های عکاسی در منطقه خود را به صورت آنلاین جستجو کنید و به احتمال زیاد حداقل چندین باشگاه عکاسی محلی پیدا خواهید کرد. بسیاری از آن باشگاه ها یا رایگان هستند یا حق عضویت ماهانه بسیار کمی دارند. به یک یا چند مورد از آن باشگاه ها بپیوندید و نه تنها از عکاسان دیگر یاد خواهید گرفت، بلکه به اطلاعات ارزشمندی در مورد رویدادهای محلی که ممکن است ارزش حضور و عکاسی را داشته باشند نیز دسترسی خواهید داشت.

عکاسان و افراد حرفه‌ای را که در کاری که انجام می‌دهند خوب هستند پیدا کنید و بپرسید که آیا می‌توانید در هر یک از کارهایشان به آنها کمک کنید. از اینکه بسیاری از عکاسان چقدر دوستانه و مفید هستند شگفت زده خواهید شد و چیزهای زیادی از آن افراد یاد خواهید گرفت.

5) کارگاه های عکاسی را در نظر بگیرید

اگر مقداری پول اضافی دارید، سرمایه گذاری در کارگاه عکاسی را در نظر بگیرید. کارگاه‌ها می‌توانند برای یک جلسه در یک سالن بزرگ 20 تا 50 دلار ارزان باشند یا اگر در یک گروه کوچک با یک عکاس مشهور باشید، تا چند هزار دلار گران باشند.

اگر نمی‌خواهید نگران یافتن بهترین مکان‌ها برای عکاسی در کشورهای جدید نباشید، کارگاه‌های سفر می‌توانند بسیار مفید باشند، و Photography Life در حال حاضر دو کارگاه برای سال 2023 در نظر گرفته است .

وادی رام (5)
از کارگاه عکاسی جردن ما. NIKON D750 + 15-30mm f/2.8 @ 15mm، ISO 100، 1/25، f/11.0

کارگاه‌ها برای کسانی خوب است که می‌خواهند عکاسی را به سرعت از افراد حرفه‌ای واقعی یاد بگیرند و اگر می‌خواهید روند یادگیری خود را به سرعت تسریع کنید، کارگاهی را پیدا کنید که بهترین نیازهای شما را برآورده کند و آن را دنبال کنید.

6) پایین و کثیف شوید

اگر هنوز بیشتر عکس‌های خود را در حالت صاف ایستاده، در سطح چشمان خود می‌گیرید، باید شروع به آزمایش زاویه‌ها کنید. سعی کنید روی زانوهای خود بنشینید یا حتی سعی کنید روی زمین دراز بکشید تا دیدگاه متفاوتی داشته باشید. پایین آمدن می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد، به خصوص هنگام عکاسی از افراد و حیوانات.

پرتره خانوادگی
NIKON D4 + 85mm f/1.8 @ 85mm، ISO 110، 1/125، f/3.2

7) نحوه گرفتن عکس های شارپ را بیاموزید

پیشنهاد می کنم مقاله من در مورد گرفتن عکس های شارپ و جلوگیری از تار شدن تصویر را بخوانید . تصاویر ملایم و تار می توانند بسیار ناامید کننده باشند و اگر با ایجاد عکس های شارپ مشکل دارید، این مقاله قطعا برای شما بسیار مفید خواهد بود.

8) برای عکاسی از منظره از پلاریزه کننده دایره ای استفاده کنید

من به تازگی مقاله ای را در مورد نحوه استفاده از یک پلاریزه کننده دایره ای به پایان رسانده ام که باید به آن نگاهی بیندازید. این نوع مخالف با آنچه که در بالا در مورد عکاسی با آنچه شما در اختیار دارید است، است، اما من یک پلاریزه را ابزاری ضروری در کیف هر عکاس می‌دانم، بنابراین توصیه می‌کنم اگر قبلاً هرگز آن را انجام نداده‌اید، یکی را امتحان کنید. عکاسی منظره

بهترین های 2016 - نسیم منصوروف (28)
Canon EOS 5D Mark IV + EF24-70mm f/4L IS USM @ 39mm, ISO 200, 1/4, f/8.0

9) از سه پایه استفاده کنید

اگر قبلاً سه پایه ندارید، توصیه می کنم در اسرع وقت یکی از آن ها را تهیه کنید. چرا؟ زیرا سه پایه فرصت های جدیدی را برای عکاسی در نور کم برای شما باز می کند. شما می توانید نور را در شب آزمایش کنید و تصاویر بسیار زیبایی از چیزهایی که در شب زنده می شوند ثبت کنید. یک سه پایه به شما امکان می دهد از سوژه های غیر متحرک عکس های واضح بگیرید و سوژه های متحرک را محو کنید و عکس های بسیار جالب و پویا ایجاد کنید.

ماه
NIKON D800E + 800mm f/5.6 @ 1600mm، ISO 800، 1/500، f/11

همچنین می توانید از سه پایه برای عکاسی از رعد و برق ، عکاسی از ماه ، نقاشی شبانه با چراغ قوه، عکاسی از آتش بازی و غروب خورشید و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید!

با سه پایه، می توانید از سطوح ISO بسیار پایین برای بالاترین کیفیت تصویر و کمترین میزان نویز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دیافراگم‌های کوچک مانند f/16 برای دریافت عمق میدان بسیار بالاتر یا ایجاد تصاویر HDR ( محدوده دینامیکی بالا ) استفاده کنید.

10) در ساعات طلایی شلیک کنید

نور مستقیم خورشید می تواند سایه های واقعا زشتی را نه تنها بر روی صورت افراد، بلکه بر روی سایر اشیاء اطراف شما نیز ایجاد کند و در نتیجه عکس های بدی ایجاد شود. بهترین زمان برای عکس گرفتن صبح زود و اواخر بعد از ظهر است – در این زمان نور زیبا و ملایم است.

بدیهی است که زمان طلوع و غروب خورشید در طول سال متفاوت است، بنابراین فقط «زمان های غروب آفتاب» را در گوگل جستجو کنید و شهر خود را جستجو کنید یا از برنامه ای مانند Photo Ephemeris استفاده کنید .

برای عکاسی منظره، شما می خواهید قبل از طلوع و غروب خورشید در صحنه باشید تا اولین و آخرین پرتوهای نور را بگیرید، در حالی که برای عکاسی پرتره، دو ساعت پس از طلوع و دو ساعت قبل از غروب آفتاب بهترین زمان به نظر می رسد. البته باید شرایط آب و هوایی را هم در نظر بگیرید.

من عاشق عکاسی پرتره زمانی هستم که آسمان با ابرهای نازک پوشیده شده است، زیرا ابرها می توانند نور را پخش کنند و آن را روی پوست بسیار نرم کنند. از سوی دیگر، ابرهای بسیار ضخیم/طوفانی می‌توانند میزان نور موجود را کاهش دهند و عکاسی از سوژه‌های متحرک را تا حدودی دشوار می‌کنند، بنابراین آن را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مفید است.

بهترین های سال 2016 - نسیم منصوروف (14)
NIKON D810 + 24-70mm f/2.8 @ 40mm، ISO 64، 1.3 ثانیه، f/8.0

۱۱) به صورت خام عکس بگیرید و از لایت روم برای پس پردازش استفاده کنید

اگر هنوز از JPEG برای تصاویر خود استفاده می کنید، زمان آن فرا رسیده است که به Raw بروید . امروزه هر DSLR قادر به ضبط تصاویر با فرمت Raw است، بنابراین فقط آن را روی Raw تنظیم کنید و به JPEG برنگردید. یک تصویر خام به دلایلی “Raw” نامیده می شود – این یک تصویر پردازش نشده با رنگ های بسیار بیشتری نسبت به یک تصویر JPEG است.

خام انعطاف پذیری بسیار بیشتری به شما می دهد و برای چاپ ترجیح داده می شود، زیرا می توانید آن را به هر فضای رنگی که می خواهید تبدیل کنید. Raw فضای بیشتری نسبت به JPEG می گیرد، اما امروزه حافظه آنقدر ارزان است که مشکل بزرگی نیست. وقتی صحبت از فضای ذخیره سازی در رایانه شما می شود، یک هارد دیسک با ظرفیت بزرگ را می توان با کمتر از 100 دلار خریداری کرد و برای پر کردن آن به تعداد زیادی عکس نیاز دارید، بنابراین ذخیره سازی رایانه نیز مشکلی نیست. به غیر از این، دلیلی وجود ندارد که در Raw عکاسی نکنید!

اسکرین شات

اگر هنوز به صورت دستی تصاویر خود را در هارد دیسک خود در پوشه های مختلف ذخیره می کنید، به شدت توصیه می کنم Adobe Lightroom را نصب کنید . بعد از اینکه شروع به استفاده از لایت روم کردم، متوجه شدم که باید مدت‌ها پیش این کار را انجام می‌دادم – تفاوت زیادی در نحوه ذخیره، پردازش و سازمان‌دهی تصاویرم ایجاد کرد.

در حال حاضر بسیاری دیگر از برنامه های توسعه Raw عالی مانند Capture One Pro، DXO Photolab 6 و darktable نیز وجود دارد، بنابراین واقعاً هیچ بهانه ای برای عکاسی در Raw وجود ندارد!

12) سفر کنید و مکان های مناسبی برای عکاسی پیدا کنید

فقط در خانه ننشینید و منتظر عکس های عالی باشید. پارک های محلی و ایالتی یا شاید حتی پارک های ملی را که ممکن است نزدیک شما باشند پیدا کنید و به دنبال نقاط بالقوه خوب برای عکاسی باشید. برای عکاسی از منظره، باید به آنچه که به نظر می رسد خوب و چه چیزی نیست، توجه داشته باشید.

به عنوان مثال، یک دریاچه ساکن راه بسیار خوبی برای ایجاد یک تصویر آینه ای است که ممکن است در هنگام طلوع یا غروب خورشید، زمانی که ابرها، درختان و سایر اشیاء روی دریاچه منعکس می شوند، بسیار زیبا به نظر برسد. بنابراین اگر دریاچه‌ای با اندازه متوسط ​​پیدا کردید، سعی کنید چند بار هنگام طلوع و غروب خورشید به آنجا بیایید و ببینید چه چیزی می‌توانید به دست آورید (ممکن است برای گرفتن یک تصویر خوب یک سه پایه لازم باشد).

برای عکاسی پرتره، در اطراف رانندگی کنید و ببینید آیا می‌توانید مکان‌هایی را پیدا کنید که در پس‌زمینه خوب به نظر می‌رسند. نکته جالب در مورد عکاسی پرتره این است که اغلب به راحتی می توان یک پس زمینه خوب پیدا کرد – تنها کاری که باید انجام دهید این است که چیز جالبی مانند یک ساختمان قدیمی، یک حصار نقاشی شده یا یک درخت قدیمی پیدا کنید. از تخیل خود استفاده کنید و به زودی نقاط عالی را در اطراف خود پیدا خواهید کرد. اگر توانایی مالی برای سفر دارید، تا حد امکان این کار را انجام دهید و همانطور که قبلاً در بالا اشاره کردم، همیشه دوربین خود را همراه خود داشته باشید!

بهترین های 2016 - نسیم منصوروف (31)
NIKON D810 + 24-120mm f/4 @ 24mm، ISO 64، 1 ثانیه، f/11.0

13) ژانرهای جدید را امتحان کنید

به احتمال زیاد، شما به خصوص به یک ژانر یا ژانر دیگر جذب می شوید. به عنوان مثال، تیم Photography Life در چندین ژانر مختلف مانند منظره، حیات وحش، املاک و مستغلات و ماکرو پخش شده است.

اما حتی اگر ژانر عکاسی ترجیحی دارید، باید چیزی خارج از منطقه راحتی خود را امتحان کنید. اگر اهل حیات وحش هستید، پرتره ها را امتحان کنید، یا اگر اهل مردم هستید، مناظر را امتحان کنید. و اگر اهل طبیعت هستید، معماری را امتحان کنید.

کلیسای جامع آمیان
NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm، ISO 200، 1/80، f/2.5

امتحان کردن یک ژانر جدید باعث می شود دوباره به اصول اولیه عکاسی فکر کنید و بینش جدیدی به شما بدهد. می توانم بگویم که تیراندازی به افراد بینش بسیار خوبی در مورد دستکاری منحنی تون در پس پردازش به من داده است، زیرا رنگ پوست به تغییرات تون بسیار حساس است.

14) یک شریک نقد پیدا کنید

باز کردن یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی، پست کردن تصاویر و گرفتن لایک بسیار آسان است. با این حال، پیدا کردن کسی که به شما انتقادی متفکرانه و سازنده بدهد، بسیار سخت تر است. پیدا کردن نظرات خوب سخت است. اگر بتوانید فردی را پیدا کنید که به او اعتماد داشته باشید تا شریک نقد باشد، عکاسی شما به شدت بهبود خواهد یافت.

ایده دیگر شریک ویرایش است: یک Raw پردازش نشده بردارید و آن را با شریک خود ویرایش کنید. وقتی کارتان تمام شد، ویرایش ها و یادداشت ها را مقایسه کنید. از آنجایی که عکس برای هر دوی شما یکسان است، به سرعت نقاط قوت و ضعف خود را خواهید دید و همچنین تکنیک های جدیدی را یاد خواهید گرفت.

15) عکاسی دیگران را مطالعه کنید

هر چند وقت یکبار برای مطالعه عکس های دیگران وقت بگذارید. از خود بپرسید چرا عکس جذاب است؟ از چه تکنیک های ترکیب بندی استفاده می کند؟ چگونه اسیر شد؟ چند تکنیک (مثل عکاسی در زوایای پایین) را فقط با مطالعه کارهای دیگران یاد گرفتم.

اردک ماندارین_03
NIKON D500 + 200-500mm f/5.6 @ 500mm، ISO 3200، 1/1000، f/5.6

در عین حال، هجوم بی پایان عکاسی جدید در اینترنت غرق نشوید. توصیه می کنم چند عکاسی را که از کارشان لذت می برید دنبال کنید و یک یا دو کتاب بخوانید. این باید برای آموزش تکنیک‌های فراوانی به شما کافی باشد—مطمئناً نیازی نیست ساعت‌ها به پیمایش در اینستاگرام بپردازید و از آخرین روندها مطلع شوید.

16) زمان زیادی را صرف عکاسی کنید

توصیه دوم در این مقاله این است که “تصاویر زیاد بگیرید”. شریک این حکمت این است که زمان زیادی را صرف عکاسی کنید ، حتی اگر زیاد عکس نگیرید. نمی‌توانم به شما بگویم که چند بار ساعت‌ها را صرف جستجوی چیزی واقعاً جالب برای عکاسی کرده‌ام، در حالی که ناگهان ترکیب مناسبی از نور و رنگ از هیچ‌جا ظاهر می‌شود.

بلدرچین Gambels
Nikon D500 + 500PF @ ISO 900, 1/320, f/5.6

شما می توانید کمی برای نور خوب و سوژه های مناسب برنامه ریزی کنید، اما هرگز نمی توانید لحظه دقیق ظاهر شدن صحنه عالی را به طور کامل پیش بینی کنید. بنابراین، تا آنجا که ممکن است زمان صرف کنید. بیشتر اوقات، چیزی کاملاً غیرمنتظره خواهید دید. واقعاً هیچ جایگزینی برای زمان در میدان وجود ندارد!

17) به خودتان فضا بدهید

در دنیای امروز، دیدن و جریان بی پایان تصاویر آسان تر از همیشه است. اینستاگرام، یوتیوب و فلیکر آبشاری واقعی از عکس‌ها را تشکیل می‌دهند که احتمالاً شما را غرق می‌کنند. اگر مبتدی هستید، حتی ممکن است دلسرد کننده باشد، و به همین دلیل است که من توصیه می کنم هر عکاس جدید به خودش فضایی بدهد.

اوراسیا کوت_جمهوری چک__LVP0518-NEF
NIKON Z 9 + VR 200-500mm f/5.6E @ 700mm, ISO 64, 1/4000, f/8.0

زمانی را از تماشای تصاویر و وسایل جدید بی پایان صرف کنید و فقط خودتان آزمایش کنید و سبک خود را توسعه دهید. این کار آسانی نیست، اما گذراندن مدتی دور از صفحه نمایش، کار را کمی آسان‌تر می‌کند. از روند تیراندازی و حضور در میدان لذت ببرید. لذت گرفتن عکس بدون نگرانی در مورد لایک در شبکه را بچشید. به من اعتماد کن، تو خیلی خوشحال تر میشی