ماه‌های پایانی سال علاوه بر نوید رسیدن بهار، برای ما پیغام شروع خانه‌تکانی را هم دارد. یک تمیزکاری عظیم که در آن ریزترین گوشه‌های خانه هم تمیز و همه چیز برای قدم گذاشتن بهار به خانه آماده می‌شود. بعضی از خانواده‌ها پا را از این هم فراتر می‌گذارند و تصمیم به تغییر دکوراسیون خانه می‌گیرند تا با رسیدن فصل نو، فضای خانه هم نو شود. اما در این میان پیش می‌آید اشتباهاتی در زمان دکوراسیون خانه رخ دهد و نتیجه‌ی کار آن‌طور نیست که انتظار داشته‌اید.

کارشناسان حوزه‌ی دکوراسیون داخلی توصیه‌هایی درباره‌ی اشتباهات دکوراسیون خانه، کارهایی که نباید انجام دهید و ترکیب‌هایی که نباید به سراغشان بروید را اعلام کرده‌اند و ما هم قبلا در دیجی‌کالا مگ به آن‌ها پرداخته‌ایم. اما در این مطلب قرار است همه‌ی آن‌ها را در کنار هم به شما بگوییم تا بتوانید به راحتی برای تغییر دکوراسیون خانه تصمیم بگیرید.

آیا واقعا باید دکوراسیون خانه را عوض کنید؟

قبل از اینکه برای تغییر دکوراسیون خانه دست به کار شوید لازم است کمی درباره‌ی آن دقیق‌تر  و عمیق‌تر فکر کنید. کارهایی که قرار است انجام دهید را بنویسید و نتیجه را تصور کنید. حتی اگر می‌توانید آن را روی کاغذ بیاورید و با دیگر اعضای خانواده هم در میان بگذارید. بعد از آن ببینید این تغییرات چقدر زمان می‌برد و چه مقدار باید برایشان هزینه کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفت برای تغییر دکوراسیون خانه اقدام کنید. در مطلب «۵ سوالی که قبل از تغییر دکوراسیون باید از خود بپرسید»، سوالات اساسی که به شما برای تصمیم‌گیری کمک می‌کند بیان شده است. با پرسیدن این سوالات از خودتان می‌توانید راحت‌تر برای این تغییر تصمیم بگیرید.

رنگ‌ها

یکی از راحت‌ترین راه‌های تغییر حال‌وهوای خانه، رنگ کردن دیوارها و اضافه کردن رنگ به دکوراسیون از طریق اکسسوری‌ها و وسایل مختلف است. یک لایه رنگ جدید حتی روی یک دیوار هم می‌تواند فضای خانه را تغییر دهد. اما رنگ زدن همانقدر که جذاب و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، زمان‌بر و پر دردسر هم است. همچنین باید بتوانید به کل تغییر دکوراسیونی که در نظر دارید فکر کنید و سپس رنگ زدن دیوار را شروع کنید. همچنین برای استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون خانه و ترکیب آن‌ها با هم باید دقت کافی به خرج دهید تا نتیجه باعث آزار دیدن چشم‌هایتان نشود و عصبی‌تان نکند. در دو مطلب «۱۰ راهکار برای اضافه کردن رنگبه دکوراسیون» و «۵ رنگ که هرگز نباید در اتاق نشیمن استفاده کنید» می‌توانید بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

ابزارهای فنی

گاهی تغییر دکوراسیون خانه با تغییر ظاهر، بازسازی یا تخریب بخشی از ساختمان همراه می‌شود. سپردن این کارها به تعمیرکار راحت‌تر است اما هزینه‌ی بیشتری هم برای شما دارد. اگر کمی دانش فنی داشته باشید و بتوانید با ابزارها کار کنید ممکن است بتوانید تغییرات کوچکی مثل تعویض کاشی‌ آشپزخانه یا کاشی سرویس بهداشتی، تعویض رویه‌ی کانتر آشپزخانه یا برداشتن یک دیوار را خودتان انجام دهید. در مطلب «۹ ابزار که در تغییر دکوراسیون و بازسازی خانه به آن‌ها نیاز دارید» ابزارهای لازم برای این کار را به شما معرفی کرده‌ایم.

استفاده از آینه

استفاده از آینه باعث بزرگ‌تر دیده شدن خانه، افزایش نور و همچنین دلباز شدن آن می‌شود. اما روش استفاده از آن در دکوراسیون خانه بسیار مهم است. روی هر دیوار خالی نباید یک آینه قرار داد و درواقع باید مثل یک اثر هنری با آن برخورد کرد. درست همانطور که قاب‌های عکس را روی هر دیواری نصب نمی‌کنید، از آینه هم نباید هر جایی استفاده کنید. برای استفاده از آینه در دکوراسیون خانه بایدها و نبایدهایی وجود دارد که می‌توانید در مطلب « ۱۹ باید و نباید استفاده از آینه دکوراسیون داخلی» بخوانید.